04 April, 2016

Internationale stage: zeker doen !




By guest editor: Nadia Hagenbeek

Het vakgebied Social Work in Nederland is erg uitgebreid: veel verschillende organisaties en instanties. Toch zijn er bepaalde normen en waarden die bijna overal gelden. Dit komt door de Westerse samenleving waarin wij opgroeien en ontwikkelen. Voor ons professionals heeft de samenleving een grote invloed op het handelen: op school worden bepaalde modellen aangeleerd en methodieken uitgeprobeerd. Deze nemen wij mee in ons proces tot professional.

In andere landen, zeker buiten Europa, gelden andere normen en waarden. Mensen kijken anders naar elkaar en staan anders in de samenleving. Social Work krijgt hierdoor een andere rol en van de professional vraagt dit andere vaardigheden. Een internationale stage is een unieke kans om verder te komen en verder te kijken dan onze Westerse wereld.
Voor een internationale stage is het belangrijk dat je nieuwsgierig en onderzoekend bent. Dat je uit je comfortzone durft te gaan omdat je een andere wereld in duikt. Dat je open staat voor ervaringen en om kunt gaan met anderen.
Zelf heb ik stage gelopen op het Tikondane Community Centre in Zambia. Ik was hier juffrouw in de Early Childhood Class en gaf lessen aan opvoeders. Tijdens mijn stageperiode heb ik veel geleerd door gesprekken met de lokale bevolking. Tevens kon ik mijn kennis weer delen met de mensen daar. Vaak kreeg ik hier waardering en lof voor. Hiernaast heb ik geleerd om contact te maken zonder verbale taal: een vaardigheid die in Nederland minder nodig is, maar niet minder belangrijk.
Tijdens een internationale stage krijg je nieuwe inzichten wat betreft professioneel handelen en leer je jezelf profileren. Hiernaast zorgt een internationale stage voor persoonlijke groei door de hoge mate van zelfstandigheid. Je leert op je eigen benen staan.
Een internationale stage maakt het verschil, omdat het de kans biedt om in een andere cultuur te werken en te wonen. Hiernaast zal je veel leren van de mensen die je ontmoet en de manieren van handelen en omgang, zoals die daar gewoon zijn. En wat misschien nog wel het belangrijkst is: het is super tof!
Een internationale stage: zeker doen !

No comments: